; שאלות ותשובות | ד"ר מיקה קופלר "הורות והקשבה" | ד"ר מיקה קופלר יועצת משפחתית | מומחית לפיענוח ציורי ילדים ויועצת משפחתית | קרית מוצקין - עסקים עושים עסקים

בתהליך..המתן בבקשה.

ד"ר מיקה קופלר "הורות והקשבה"

שאלות ותשובות

שאל שאלה

שאל שאלה

השאלה שלך
שלח שאלה


  1. ד"ר מיקה קופלר  יועצת משפחתית

    האם נכון לומר לילד: "זה שום דבר, אין מה לפחד"...

    ילדים מפחדים כאשר קולטים שבמצב מסוים אין להם שליטה, לכן הניסיון לשכנע "זה לא מפחיד, זה שום דבר" אינו יעיל. גם לעג וזלזול ברגשות הילד אינם במקום ועשויים לקבע את הפחד במקום לעזור לילד להתמודד בכוחות עצמו עם תחושת האיום. לכן כאשר ילד מבטא פחד כלשהוא חשוב שההורה יתן לגיטימציה לפחד ויעביר לילד מסר רגוע ואמפטי: "אני מבין/ה שאת/ה מפחד לשהות בחדר חשוך, זה בסדר לפחד".
    כדאי להורה להימנע מעיסוק יתר בפחד מאחר והילד עלול להשתמש בפחד כאסטרטגיה לגייס תשומת לב מההורה ואכן יקבל אותה בשעת הלחץ של הילד.
    מה כן לעשות?
    לבקש מהילד לתאר את הפחד, לשאול: "איך נראה בעיניך החושך?" "איך נראית המפלצת?" וכדומה. יש לדבר על הפחד, ככל שתדברו אתו על הפחד הוא יהיה מוכר יותר ופחות מאיים. במידה והילד מפחד ממפלצות, או מחלומות רעים אפשר לבקש מהילד לצייר את המפלצת או החלום הרע ולאחר פעולת הציור ניתן לשוחח עם הילד ולבקש ממנו לתת רעיונות משלו כיצד הוא חושב שיוכל להתגבר על הפחד. בציור ניתן להוסיף תכונות "האנשה" ליצור המפחיד ובכך לפרש אותו כידידותי בצורה כזו תתבצע המרה של הפחד לאהדה.

  2. ד"ר מיקה קופלר  יועצת משפחתית

    כיצד ניתן לחנך לעצמאות?

    רובנו כהורים מעוניינים בעצמאות של ילדנו. האם חשבתם פעם כמה פעמים עשיתם עבורם דברים שהם עצמם יכולים ומסוגלים לעשות בעצמם? הרי זה עובד הרבה יותר מהר, חוסך זמן. אנחנו בוחרים עבורם כי חושבים שהבחירה שלנו תמיד נכונה יותר, תמיד חושבים שאנחנו עושים זאת טוב יותר ומהר יותר...
    לאן זה מוביל? ילדנו אינם אחראים ועצמאיים. אם ההורים לוקחים אחראיות במקום הילדים הם באופן גורף לוקחים מידיהם את האחראיות. הורים רבים מעורבים בהתארגנות הבוקר ונוטלים בה חלק פעיל בכך שמלבישים את ילדיהם. שמעתי מהורים שעושים זאת עד גיל 6, 7,, נוטלים חלק פעיל בהכנת שיעורי הבית, בוחרים את חבריהם של ילדיהם, ועוד.
    הורים צריכים ללמד את ילדיהם בחירה נכונה מהי אם הם רוצים שילדיהם ייקחו יותר אחראיות, עליהם ללמד אותם לבחור. בחירה ואחראיות יש לאמן וככל שהילדים יתרגלו הם יתחזקו וילמדו לקחת אחראיות, תחילה בדברים היומ-יומיים כמו בחירת הבגדים, האוכל ולאחר מכן יוכלו להחליט בבחירת לימודים, מגמות וכו'. הכי חשוב, לסמוך ולהאמין ביכולותיהם של ילדכם.
    ככל שתאמינו בהם ותסמכו עליהם יותר , כך הם יאמינו בעצמם ויסמכו על עצמם יותר. ילדים יאהבו לשמוע מהוריהם משפטים כמו: "אין לי ספק שאתה יכול ותצליח", "אני מאמינה ביכולותיך", משפטים אלה מעוררי רצון להצליח ומעצימים את הילדים.
    דבר נוסף וחשוב הוא לחזק כל פעם שמגלים שהילד לוקח אחראיות על דברים קטנים: שיעורי בית, רחצה והלבשה, ארגון החדר וכדומה.
    ככל שהילד ישמע מכם שהוא אחראי ועצמאי כך יגבר רצונו לממש זאת יותר ויותר.

  3. ד"ר מיקה קופלר  יועצת משפחתית

    האם טבעי שהילד יפחד ממפלצות בגיל 4?

    ילדים בסביבות גיל 4 עשויים לחוות לעיתים פחד ממפלצות. כשהילד מגלה שהוא חווה פחד ממפלצת הורים נוטים לשכנע את הילד שאין מפלצת בחדרו ובכך חושבים שהילד ירגע. כדאי לשמוע מהילד כמה שיותר פרטים כדי לאפשר לו לדבר על הפחד, כך הוא יקבל מענה אמפטי ואתם תקבלו אינפורמציה מהילד אודות החוויה שמעסיקה אותו. אם הילד שמע רעשים בחדרו בדקו את הארון, מתחת למיטה, כדי להרגיע שאין שם דבר. ברב המקרים כדי להתמודד עם הפחד מומלץ להכין מעבר למנורת לילה גם פנס כיס קטן שיימצא מתחת לכרית ויתן לילד תחושת כוח. אם הילד מתעורר מחלום רע, תרגיעו אותו דברו אתו על החוויה, כדאי להימנע מלומר: "זה רק חלום"... תקבלו את זה שהחלום אכן היה מפחיד והילד התעורר מהשינה. לאחר שהילד ירגע למחרת שוחחו עם הילד על המפלצת שראה בחלומו ושאלו אותו: "למה לדעתו היא הגיעה בחלום שלו?", מה היא רצתה? אמרו לילד שבחלום הוא יכול להיות חזק יותר מהמפלצת ולהעלים אותה, או להתעורר מהחלום ובכך הוא יכול לשלוט במפלצת.

  4. ד"ר מיקה קופלר  יועצת משפחתית

    האם ציורי ילדים עשויים לשקף בשלות לכיתה א'?

    ציורי ילדים יכולים לתת מענה ולסייע להורים לקבל החלטה בקשר לעלייתו של הילד לכיתה א'. הורים מהססים ומבקשים מידע יוכלו לעשות זאת גם באמצעות אבחון ציורים. המוכנות צריכה לבוא לידי ביטוי בציור בארבעה תחומים: מוטוריקה עדינה, יכולת קוגניטיבית, רגשית וחברתית. מוטוריקה עדינה תבוא לידי ביטוי באחיזת העיפרון ושליטה בכלי וכן דיוק וצביעה של פרטים קטנים בציור. מוכנות קוגניטיבית נבדקת ביכולת של הילד לתכנן את הציור, ביכולת להתייחס לפרטים קטנים בתוך מכלול הציור ושימוש בסימנים גראפיים מופשטים ליצירת צורה בעלת משמעות חדשה. בשלות רגשית נבדקת בפרישת הציור על פני הדף ואיכות הקו. אופן הסתגלות הילד למצבים חדשים ודרכי התקשרות עם בני גילו נבדקת בציורים בסגנון ההתארגנות על הדף ומידת הגמישות המחשבתית בפרישת האלמנטים על הדף, כל אלה מבטאים את הבשלות החברתית של הילד.

  5. ד"ר מיקה קופלר  יועצת משפחתית

    הילד אינו יודע להירדם לבד במיטתו כיצד נעזור לו?

    היכולת להירדם לבד מתרחשת אצל תינוקות בין גיל תשעה חודשים לשנה וחצי. קיימות דיעות רבות לגבי הגיל בו ניתן להתחיל ללמד את הילד הרגלי שינה לבד במיטתו. חשוב שההורים יהיו תמימי דעים בהחלטתם, שלמים עם ההחלטה ועקביים. ראשית כדאי להכין את הילד מראש ולומר לו מה השינוי הצפוי כמו: "מהיום אמא תשב לידך בחדר שלך עד שתירדם במיטתך". לאחר שגרת הערב הכולת אכילה, סיפור והשכבה, מומלץ לתת לילד חיבוק ונשיקה, אפשר להוסיף ולומר: "אמא אוהבת אותך ותשמור עליך". התהליך הוא הדרגתי, תשבי ליד מיטת הילד כאשר אינך מפנה את פניך אליו ומבלי לדבר עימו, כל יום תרחיקי במעט את הכיסא לכיוון הכניסה לחדר, עד שתשבי מחוץ לחדר. עליך להיות מוכנה לכך שהילד ימרר בבכי ולא יהיה מוכן לסידור החדש. במקרה כזה אם את יושבת מחוץ לחדר, תכנסי תרגיעי את הילד ותאמרי "לילה טוב, אמא אוהבת אותך ושומרת עליך". יש לצאת מהחדר שוב עד שהילד ירדם. המטרה בדרך זו היא לא לדבר עם הילד כלל ולא ליצור עימו אינטראקציה אלא ללמד אותו להירדם לבד במיטתו וזאת גם אם הוא פונה אל ההורה. כל התהליך יכול להתרחש מספר ימים, יש ילדים שירדמו רק לאחר שעה ויותר, כדאי לזכור שבסופו של תהליך אם את כהורה תהיי עקבית ונחושה, השיטה תפעל ביעילות ותעזור לילדך לפתח הרגלי שינה בריאים.

  6. ד"ר מיקה קופלר  יועצת משפחתית

    בתי בת ה-3 מתעקשת לבחור את הבגדים בכל בוקר?

    למעשה עלינו לזכור שהחל מגיל שנתיים רצונו של הילד להיות עצמאי. אנו שומעים כמעט על כל דבר "אני יכול לעשות לבד". הילדה שלך מבטאת את הייחודיות שלה בהעדפותיה האישיות, מצב שהוא בהחלט תואם את גילה. רצונה לבחור את בגדיה לבד וכאן יהיה עליך להחליט האם את מצטרפת למאבק הכוח מידי בוקר או נכנעת טרם החל. לא כדאי להתחיל מאבק על בחירת הבגדים, יש לבחור בתבונה על מה לוותר. ממליצה מידי ערב לבחור שתי אופציות ללבוש הולם לגן ולאפשר לילדה לקבל החלטה לגבי בחירת הבגדים ללא כעסים ומריבות. לא כל דבר צריך להפוך למאבק...

  7. ד"ר מיקה קופלר  יועצת משפחתית

    בני עולה מגן לביה"ס ברצוני לדעת כיצד אפשר להכין אותו למעבר?

    חשוב וכדאי לסייע לילד בפיתוח מיומנויות למידה, כישורים חברתיים, עצמאות, יכולת ביטוי עצמי ותקשורת לקראת המעבר מהגן לביה"ס. התנסויות של למידה חיוביות יהוו בסיס להצלחת הילד בביה"ס כמו: תרגול האותיות מתוך ספרי קריאה, משחקים, פרסומות, שיחה על סיפורים. למדו אותו לכתוב את שמו, עודדו פעולות יצירתיות ומיומנויות הדבקה וגזירה. המוכנות החברתית חשובה אף היא, היכולת להסתדר עם חברים, לרכוש חברים חדשים, לציית לחוקים, לחלוק, להמתין לתורו בסבלנות ולהתנתק מהוריו במשך יום הלימודים. לצורך רכישת מיומנויות חברתיות הקפידו על זמנים קבועים של שינה, אכילה ומשחק, למדו את הילד לבטא רגשות בדרך חיובית, שוחחו אתו על הדרך בה ניתן לרכוש חברים חדשים.

    היכולת לתקשורת בין אישית עם סביבתו חשובה להתנהלות בביה"ס מול תלמידים ומול מורים לכן כדאי ללמד את הילד להקשיב לדברי חבר עד שיסיים את דבריו, ללמד אותו לתת כבוד לחבריו ומוריו, להעשירו באוצר מילים כדי שידע לבטא עצמו כראוי.

  8. ד"ר מיקה קופלר  יועצת משפחתית

    מאיזה גיל ניתן לאבחן הפרעת קשב?

    מחקרים מראים שמבין הילדים המאובחנים כסובלים מלקויות נמצאה קבוצה גדולה יחסית של ילדים שמהלך לידתם היה חריג (חוסר חמצן, חניקה של חבל הטבור) או נולדו לידה מוקדמת כפגים. ילדים אשר להם שיבושים בתחושה הסנסומוטורית (תחושתית) הפרעות במערכת התחושות החיצונית יאובחנו בשכיחות גבוהה כילדים בעלי ליקויי למידה והפרעת קשב. בגיל הרך ניתן לראות סימנים של חוסר שקט, פעלתנות יתר, קשיים בשינה וחוסר ריכוז במשחקים. אבחון קליני ניתן לערוך מגיל 6 ומעלה אך חשוב לשים לב לשינויים המתרחשים בהתפתחות הילדים, לפנות לייעוץ ולהכוונה.

ד"ר מיקה קופלר יועצת משפחתית

מומחית לפיענוח ציורי ילדים ...