בתהליך..המתן בבקשה.

תכנות ובניית מצגות עסקיות ומצגות משקיעים / בלוג

לעשות סדר במושגים: וובינר, הרצאה וקורס - און ליין.

30/07/2020 13:49

  • וובינר

    וובינר הוא הלחם של המילים רשת וסמינר.

    המונח סמינר - מקורו באקדמיה. מקום להעברת ידע בתחום אקדמי מסויים.
    מאז, המונח התרחב לתחומים חוץ אקדמיים - אבל מה שנשאר בו הוא נושא העברת הידע.
    בשנים האחרונות, עם הפריחה של פלטפורמות הוידיאו - סמינרים מועברים גם ברשת ומאחר ומדובר בכל אופן בסוג קצת שונה של מפגש - המונח השתנה לוובינר.
    וובינר מועבר "לייב" כשלמשתתפים יש אפשרות לשאול שאלות, להגיב ולהעיר תוך כדי העברתו.
    פלטפורמות להעברת וובינרים מביאות איתן מושגים כמו "הרמת יד", הודעות בצ'אט בין אם לכלל המשתתפים או רק לחלקם ובעיקר - מאפשרות לשתף יותר מדובר אחד.
    מכאן - המושגים - הוסט, קו-הוסט ופאנליסטים.

    המטרה העיקרית של וובינר בכל מקרה: ללמד, להעביר ידע.
    כמובן שניתן להציע שירותים להרחבת הידע - סדנאות ו/או קורסי המשך בתחום עליו מלמדים.

    וובינר הוא תמיד חינמי.
    אם רוצים לקבל תשלום - מגדירים את המוצר כ"סדנה" (הרחבה בהמשך)

    הערך שיקבל המשתתף: העשרת הידע, הבנת הערך במוצר/שירות ההמשך. ישנו הסכם בלתי כתוב שהמשתתף יודע שבסוף הוובינר יוצעו לו שירותי המשך כאלו או אחרים.
    לטעמי - רצוי לשמור על יחס של 90% ערך ו-10% מכירה או אף פחות.
    מחקרים מראים שככל שמתמקדים במכירה פחות, דווקא ההמרה גבוהה יותר - ולהיפך.
    אחד הדברים שהוציאו שם רע למושג - וובינרים שהתמקדו במכירה במקום בתוכן.
    זה לא אומר שצריך לתת את השירות המלא בחינם. נהפוך הוא.
    הכלי מאפשר לתאר את הבעיות הקיימות, האתגרים ולתאר את העתיד בעקבות השימוש במוצר או בשירות.
    אפשר להציג בקצרה את הכלים, לעבוד על נקודה אחת מתוך מגוון, לדבר על שיטה/מערכת וכו'.
    הפתרונות שאנחנו מציעים - את זה אנחנו מוכרים בתשלום מלא. על הפתרונות נדבר ב-10% של המכירה. 

    הרצאה און-ליין
    בניגוד לוובינר, שם מקובל להעביר ידע - הרצאה יכולה להיות גם כלי להעברת ידע אבל גם, ואולי אף יותר - מקור להשראה, להעברת סיפור מעניין, חוויות ורגשות מהעולם הפנימי של המרצה.

    בהרצאה, מדובר לרוב בדובר אחד ולקהל שמקשיב.
    כמובן שאפשר להשאיר בסוף מקום לשאלות אבל לא נהוג להפריע למרצה באמצע.
    לרוב - ההרצאה היא המטרה, פחות נהוג להציע שירותים או מוצרים - אלא אם המוצר הוא ההרצאה או הרצאות המשך.
    נכון שזה לא מוחלט, ולפעמים, את ההרצאה מלווה קורס/סדנת המשך.

    אין בעיה לגבות תשלום על הרצאה, גם כשהיא און-ליין (אלא אם מראש הפלטפורמה מוגדרת כחינמית).
    רק שאז, ההרצאה היא המוצר - מי שרכש "כרטיס" להרצאה לא מצפה שימכרו לו מוצר המשך. אפשר בהחלט לציין שיש מוצרי המשך אבל בזאת זה מסתיים. מי שיהיה לו עניין כבר ייפנה למרצה.
    כשההרצאה היא חינמית - אפשר להפנות לדף נחיתה או לספר על מוצר המשך - אבל כל אקט של מכירה ממשית יפספס את המטרה.

    סדנה און-ליין או קורס און-ליין
    אלו כבר מוצרים בתשלום מלא. 
    סדנה היא לרוב קצרה וממוקדת יותר מקורס. כמה שעות, לרוב - הסדנה מועברת בלייב אבל יכולה בהחלט להימכר בהמשך גם כמוצר דיגיטלי לכל דבר (בתשלום מופחת כי אין כאן את היכולת לשאול שאלות ולקבל התייחסות מיידית).

    קורס און-ליין - ארוך יותר מסדנה ובנוי בצורת שיעורים מסודרים ופלטפורמה מתאימה.
    זהו מוצר דיגיטלי לכל דבר - השקעה חד פעמית של המרצה שמניבה הכנסות לאורך זמן.
    קורסים נמכרים בדרך כלל במחירים גבוהים יותר מסדנאות מוקלטות (באותו תחום כמובן).


    למה אני מדברת על זה עכשיו?
    לאחרונה, העמיד לרשותנו משה חרלופסקי פלטפורמה מעולה להעברת הרצאות און-ליין ווובינרים.
    בדיונים שנוצרים בקבוצות המרצים, אני רואה לפעמים בלבול בהצבת המטרות ובהגדרת השירות שאנחנו מציעים.
    כתוצאה מכך, לא תמיד משווקים נכון את ההרצאות/וובינרים עליהם אנחנו שוקדים בעמל רב.

    לדעתי, כדאי קודם כל להציב את המטרות, ובהתאם להחליט על סוג ההרצאה ובהתאם על דרכי השיווק שלה.
    המטרה המשותפת לשני המוצרים - הרצאה ווובינר היא חשיפה.
    מעבר לכך, כדאי לחדד את המטרה: האם מדובר בחשיפה כמותית או בחשיפה איכותית? 


    מה מטרת החשיפה?
    אם אני רוצה למצב את עצמי כמומחית בתחום - כמות המשתתפים בפועל לא ממש רלוונטית. אני אעשה שימוש במוצר המוקלט, אותו אני אפיץ - אם באמצעות האתר שלי, הרשתות החברתיות שלי או היוטיוב.
    אם אני רוצה למכור שירות/מוצר - כאן כבר יש חשיבות רבה לכמות המשתתפים. כאן, השיווק צריך להתבצע במלוא המרץ לפני ההרצאה עצמה - צריך לפנות באופן מאוד ממוקד לקהל המטרה.

    לשתי מטרות נוספות - דווקא נרצה כמות משתפים לא גדולה, אבל מגוונת:
    - התנסות - מי שעדיין לא העביר הרצאות או סמינרים בכלל, או לא העביר עדיין ברשת ורוצה להשתפשף - מדובר כאן בפלטפורמה נהדרת.
    - פיילוט - כשאני חושבת על שירות חדש/מוצר חדש או הרצאה חדשה - זו הזדמנות מצויינת. 

    מתוך הבנת המטרות - נדע מתי, איך ולמי לשווק את ההרצאות.

תגובות

ג'וד ברק ExcelL.. מצגות משקיעים ו...

תכנון ובניית מצגות ודוחות ע...