בתהליך..המתן בבקשה.

ילד פלא / בלוג

מחוננים ליקויי למידה? יכול להיות? / אורנה טוקר

11/08/2021 11:30

  • יש לי חדשות  בשבילכם-

    ועוד איך יש דבר כזה!

    מחוננות ואינטלגנציה גבוהה, אינן ערובה לכך, שלא יהיו קשיים בלמידה.

    כדאי לעשות הפרדה בין יכולת שכלית, ידע והבנה, לבין קושי במיומנויות טכניות כגון כתיבה, קריאה, זיכרון, ארגון וסדר.

    קשיים טכניים אלה, הם קשיים שמעכבים למידה, אך אין להם קשר לאינטליגנציה. לצערי,  באופן שבו מודדים ובוחנים יכולות קוגניטיביות, קשיים טכניים אלה, מורידים את ציוני ההישגים.

    ההתמחות שלי היא במחוננים, אך גם בליקויי למידה ובתת הישגיות. היו לי ויכוחים רבים עם מורות שאמרו שלילד אין הבנה, ואין לו תפיסה, כי הנה, עובדה הוא נכשל במבחן בעברית...

    כי הנה, הוא כבר בכיתה ג' ולא יודע שלאות הזאת קוראים מם...

    כשביקשתי לראות את המבחן, התברר לי שהילד הספיק לענות רק על חלק קטן, או הגיש אותו ריק. כששאלתי, מה קורה כאשר מקריאים לילד, או כותבים לו את תשובותיו, הביטו עלי כאילו נפלתי מן הירח...

    כאשר ילד לא עובד או נכשל, אני קודם כל בודקת, אם יש לו קשיים טכניים של כתיבה וקריאה. אני מבקשת להקריא לו את הטכסט כדי לראות כמה הוא מבין, כשמנטרלים לו את הקושי הטכני של הקריאה. התשובות הזועמות שקיבלתי היו: זו לא הבנת הנקרא, זו הבנת הנשמע! ואני זעמתי בחזרה, שהבנה זו הבנה, וגם אם שומעים משהו, דרושה יכולת להבין מה נאמר.

    בדרך כלל עשיתי בעצמי את הבדיקה הזאת. הקראתי לילד את הטכסט, ביקשתי ממנו לענות לי בעל פה את התשובות, והופתעתי לא פעם מרמת ההבנה והסקת המסקנות.

    כשלילד קשה מאוד לכתוב, הכתב יוצא בלתי קריא, הוא זקוק לזמן רב לכתוב טכנית משפט, וכואב לו ביד מהמאמץ ובלב מהבושה, הוא מגיע לתת הישגיות.

    הוא יעדיף, לא לשתף פעולה, מאשר להיות במצב מביש.

    בחטיבה ובתיכון מדברים על אבחון דידקטי פסיכולוגי ועל התאמות והקלות שיינתנו בעקבותיו.

    אני טוענת שכבר בכיתה א', ללא אבחונים חיצוניים ומבלי לנטוע בילד תחושה שהוא כישלון, אפשר לבדוק בחיוך ובחיבוק, האם יש לו "שכל בקופסא", לפני שממיינים ומתייגים אותו כלא יוצלח.

    ישנם ילדים שאלוהים לא בירך אותם ביכולות של חשיבה מופשטת, הסקת מסקנות, השוואה והם זקוקים להסברים קונקרטיים וקצרים.

    התאמות כגון תוספת זמן,  הקראה, הכתבה וכד', ישפרו מעט מאוד, אם בכלל, את הישגיהם הלימודיים. הם בדרך כלל קוראים וכותבים אך מתקשים להבין את הנקרא ואת הנשמע, מעבר לרמת התוכן הפשוטה.

    לעומתם, ילדים מחוננים או בעלי יכולת חשיבה טובה, לא יצליחו לתפקד במערכת החינוך, ללא התאמות וניטרול הקשיים הטכניים שבשפת בית הספר נקראים "תַּלְמִידוּת".


    את השיר המצורף כתבתי, בעקבות העבודה שלי עם צוותי חינוך והורים, שהרימו ידיים מול הילד המתקשה כל כך.  


    לִזְרֹם / אורנה טוקר

    קָשָׁה הָאוֹת מֵם לְיָדָיו הַקְּטַנּוֹת.

    מְלֵאַת פִּנּוֹת.

    תֵּן לָאוֹתִיּוֹת לִזְרֹם, הַמּוֹרָה אוֹמֶרֶת,

    אַךְ יָדָיו מְמָאֲנוֹת.

    לְחַץ וְשַׁחְרֵר, הִיא אוֹמֶרֶת, אַל תִּלְפֹּת

    אוֹמֶרֶת, כְּאִלּוּ כְּלוּם,

    כְּאִלּוּ לֹא דְּרוּשׁוֹת שָׁנִים שֶׁל מֶדִיטַצְיָּה

    לִפְתֹּחַ כַּעֲלֵי כּוֹתֶרֶת  סְגוֹר-כַּפּוֹת,

    לִפְתֹּחַ אֶצְבַּע-אֶצְבַּע לָעוֹלָם וּלְהַרְפּוֹת.


תגובות

אורנה טוקר הדרכת הורים

ייעוץ,הנחייה והדרכה להורי...