בתהליך..המתן בבקשה.
22/05/2024 09:37
הפוסט מופיע גם באתר המתחדש שלי, מוזמנים לשוטט ולקרוא עליי ממש כאן: עו"ד לביטוח לאומי ספיר כהן - ספיר כהן | עורכת דין (sapir-law.com)
"אז מה האבחנות שלך?" שאלתי את הלקוחה כשבאה לבדוק האם היא זכאית לנכות כללית.
"יש לך זמן?" היא שאלה אותי בתגובה ולאחר מכן שמעתי ממנה את שללה הבעיות המורכבות והסבוכות שקשורות/לא קשורות זו בזו.
ואז חייכתי לעצמי.
חולה מורכב זה מינוח שהשתרש בקרב אנשים עם מגבלה שהיא או אבחנה אחת שבפועל פוגעת בתפקודים שונים בגוף או חולה שיש לו מספר אבחנות שגורמים למצב הרפואי שלו להיות סבוך יותר. שתי הסיטואציות הללו גורמות לקושי גדול לאדם שמתמודד איתם. קושי להתמודד מול מערכת רפואית מסובכת ומול המוסד לביטוח לאומי שלא תמיד מכיר או יודע איך להתמודד עם זה בבואו לקבוע אובדן כושר עבודה וזכאות לקבלת קצבת נכות כללית.
ופה אני נכנסת לתמונה.
כחולה מורכבת בעצמי עם אבחנה אחת שגורמת לי למהומה רבה יש לי יתרון כעורכת דין. אני עצמי מתמודדת מול המערכת הרפואית ומתמודדת עם ביטוח לאומי כבר כילדה. לכן כשאני מקבלת תיק אני יודעת שדבר ראשון, צריך לעשות סדר!
אני מתחקרת את הלקוח עד הסוף, ממש שואלת ברחל בתך הקטנה מה זה אומר פיזית או נפשית, מה התרופות, מה הטיפול ומה הצפי הלאה? ברגע שאני מבינה אני יכולה להרכיב לעצמי אסטרטגיה מול ביטוח לאומי.
אחרי שהרכבתי את האסטרטגיה אני מוציאה תכנון עבודה משותפת. כל לקוח אצלי הוא יחיד ומיוחד, גם אם לכאורה היה לי לקוח עם מחלה דומה. נכון, את העקרון אני יודעת, אבל העיקרון לא חל בביטוח לאומי אלא המצב של הפונה. כל פונה בא אליי עם העולם שלו, כגון: היסטוריה רפואית, מצב תעסוקתי, גיל ומאפיינים נוספים משלו. מאפיינים אלו גורמים לביטוח הלאומי להסתכל עליו אחרת ולקבוע אחרת. ולכן קשה לי מאוד למצוא שני תיקים זהים.
לכן כשלקוח שואל אותי האם יש לי ניסיון בתיק כמו שלו, אני מסבירה את זה בדיוק.
כדבר ראשון אני מאמינה שכעורכת דין אני צריכה להיות כנה,
אני חייבת להגיד לאנשים באמת מה הולך לקרות, גם במקרים לא אופטימליים. גם דברים שהם לא ישמחו שאגיד להם, אני חייבת להגיד.
כדבר שני, אני יודעת שאני צריכה להיות רגישה לאנשים.
כשאני פוגשת אנשים בפעם הראשונה הם מגיעים אליי אחרי מסע מתיש של אבחנות, טיפולים ומפגשים לא נעימים עם אנשים בדרך. אני צריכה להתנהג בצורה שתכבד את מי שיושב מולי ותאפשר לו להיפתח אליי..
מה שכן, אני צריכה גם לשאול שאלות בצורה עדינה ובאופן שתבהיר לו שאומנם הוא מספר לי סיטואציה קשה, אבל אני לא לוקחת את זה לרעתו.
בכלל, אני ממש נלחמת בהרגשת הבושה שהלקוחות שלי מביאים איתם. אני מנסה לנרמל להם את המצב שלהם כבר בשיחה הראשונה, ממש מספרת להם מקרים דומים. ולפעמים המקרים האלה הם שלי, אישיים ופרטיים.
אני מביאה את עצמי לעבודה כמו שהלקוחות מביאים את עצמם. זה לא רק כי אני אדם שמשתף מטבעו (ואני כזאת!), זה בשביל שאני אוכל לעבוד טוב יותר על התיק.
אם תשתפו אותי, אוכל לשתף את הביטוח הלאומי ולוודא שהם יבינו את המצב שלכם בשלמותו.
לא תספרו - לפעמים לא יהיה לי מספיק מה להגיד.
כאישה עם מוגבלות אני מכירה אנשים עם מוגבלות, לאור דווקא כמו שלי. לכן, כשאני מדברת עם לקוח עם מחלה שלדעתו אני לא אכיר, אני תמיד שמחה להפתיע אותו אחרת.
מוגבלות היא רחבה ויש לה פנים רבות. היא לפעמים תגיע בצורה פיזית, לפעמים היא תגיע בצורה נפשית ולפעמים..
היא תגיע גם וגם.
מוגבלות נוספת כשמגיעה לפעמים בתוספת למוגבלויות אחרות היא הנכות הנוירולוגית- אוטיזם. ואני כמובן מבצעת הפרדה בין התמודדות נפשית לבין אוטיזם.
דבר ראשון עליכם לבצע את הדבר הכי קשה בעולם- להודות בפני עצמכם שאתם זקוקים לעזרה ולבחור איך אתם רוצים לקבל אותה.
אם התשובה היא עורכת דין, שבמקרה היא אני- הדבר השני הוא פשוט ליצור קשר.
חשוב לי שתבינו, אני כאן לטווח הרחוק. לא כל תיק מוגש תוך חודש, ולפעמים גם לא תוך חודשיים וזה בסדר.
לי יש סבלנות ואני יודעת שהסבלנות משתלמת אם אנחנו רוצים להצליח כשאנחנו נגישם לביטוח הלאומי. וזה מה שאנחנו רוצים.
עכשיו הכדור בידיים שלכם!