בתהליך..המתן בבקשה.

פסיכותרפיה CBT לילדים ונוער / בלוג

התמודדות עם דחיינות

16/02/2020 14:57

דחינות במילוי טפסים ,קביעת תור , הכנת משימות , הכנה למבחנים...- כמה נפוץ ומוכר.
אנו יודעים שאנו צריכים לפעול ,אבל באופן בלתי נשלט אנחנו לא פועלים.
מבחינה פסיכולוגית מדובר על חוסר שליטה כמו אכילה כפייתית והתמכרות להימורים. לפי מחקרי המוח מדובר על בעיה בתפקוד הקורטקס הקדם־מצחי, החלק הקדמי של האונה הקדמית, שאחראי על תכנון ודחיית סיפוקים. לפי הגישה ההתנהגותית הדחיינות נובעת משום שאנשים
מעדיפים סיפוק מיידי, ומתקשים לתפוס את המשמעות והחשיבות של קצת איפוק והשקעה עכשיו למען העתיד.
הקושי להיצמד להחלטות בעידן של פיתויים רבים הולך וגדל.
בניסוי שערך הכלכלן ג'ורג' לואינשטיין הוא נתן משימה לנבדקים שני סרטי וידיאו חינם: אחד שיוכלו לצפות בו מיד ואחד שיצפו בו בהמשך. באופן עקבי, הנבדקים בחרו לצפות מיד בקומדיות קלילות ולצפייה בעתיד הלא מוגדר בחרו בסרטי מופת כבדים . אלא שכאשר תאריך היעד של הסרט הרציני התקרב, הבחירה השתנתה שוב לקומדיה . כלומר הנבדקים דחו בשנית את המשימה של הצפייה בסרט הכבד .
מי שסובלים יותר מדחיינות הם לרוב אנשים בעלי שליטה עצמית נמוכה.
יש גם דחיינים שהם פרפקציוניסטים. הם לא יתחילו במשימה לפני שידעו שהכל מושלם ,מה שמעקב את העשייה וגורם לתחושת תקיעות. עוד קבוצה בעלת סיכויים גבוהים לסבול מדחיינות היא זו של אנשים אימפולסיביים, כי הם מתקשים לדבוק במשימה אחת.
בעידן המודרני הדחיינות הולכת ונפוצה .
אז מה ניתן לעשות כדי להמעיט את הדחיינות ?
למצוא את הערך והמשמעות במשימה.
לדוגמה - הגיעה אלי תלמידה שתארה שהיא מתקשה להכין משימות באנגלית והיא נוטה לדחיינות.
ראשית, הצעתי לה לכתוב
מדוע חשוב ללמוד אנגלית.
דרך נוספת- לחלק את המשימות ולציין תאריך יעד לתתי המשימות.
לשלב בתוך התכנון היומי והשבועי גם משימות פחות נעימות וגם פעילויות חברתיות כייפיות. ללמוד להבחין בין מה שחשוב ומה שפחות חשוב וליצור סדרי עדיפות.
כמובן שצריך להרחיק בזמן שאנו עובדים על המשימות את המסיחים כמו טלפון ( להשתיק קבוצות
וואטסאפ , להרחיק או לסגור את הטל.). כדאי להתנהל עם שעון יד ולא שעון בטל. הנייד.
רצוי לכתוב את המשימות ביומן ,ולחזור אליהן ולבדוק מה הספקתי ומה עדיין לא . כמה כייף לסמן וי 👌כאשר סיימנו משימה.
ניתן להזכיר לעצמנו בניהול המחשבות או בשיח המשפחתי באילו מקרים כן הצלחנו לגבור על הדחיינות.
כמו כן, ניתן להסתייע בדמיון מודרך ולדמיין כיצד נרגיש כשנסיים את המשימה ,ואיזו תחושת שחרור והקלה נרגיש.
בצילום עבודה שעשיתי עם תלמיד ליצירת לו"ז ברור המשלב משימות לימודיות וחברתיות.
תגובות
  • נוהר  מיסק נוהר מיסק - לפני 47 ימים

    לעבוד עם שעון רגיל ולא בנייד זו עצה מצויינת.
    לא תמיד יש לי שעון אחר אז אני מעדיפה לשים את בטלפון על מצב טיסה שגם מונע הפרעות מיותרות.
    👍

  • חלי פודה-מאסטר רייקי  סדנאות טיפולים והרצאות חלי פודה-מאסטר רייקי סדנאות טיפולים והרצאות - לפני 25 ימים

    מקסים עופרה יקרה!
    כל הכבוד לך
    בתור דחיינית בעצמי, מאמצת כמה מן הטיפים... :-)
    חיבוק חם ויישר כוח

עופרה דוד פסיכותרפיה cbt

פסיכותרפיה CBT לילדים ונוער...