בתהליך..המתן בבקשה.

פיני שרגיל בן סירה - מומחה לטיפול בדחיינות / בלוג

שישה צעדים להתמודדות עם דחיינות חורף

26/11/2014 09:02

  • .

    דחיינות היא מצב בו אנחנו מתכוונים לבצע  שורה של משימות שיקדמו אותנו אל מטרה שהגדרנו, אך למרות החשיבה, ההתארגנות והרצון שהובילו אותנו בזמן התכנון, אנחנו לא מצליחים להביא את עצמנו לבצע אותן. אחת הסיבות המרכזיות לתופעה היא מערכת היחסים שלנו עם המשימות שעלינו לבצע. ככל שהמשימה קשה / מרתיעה / מאיימת / מעוררת התנגדות יותר, כך הסיכוי שנדחה אותה גדול יותר.

    החורף הוא כר פורה להתגברותה של הדחיינות. אם לפני הגשם והקור דחינו את מה שעלינו לעשות, הרי שבחסות הגשם והקור נדחה אפילו יותר. מדוע זה כך?

    לחורף יש מאפיינים שמצמצמים באופן ניכר את המוטיבציה ואת היכולת שלנו להניע את עצמנו לפעולה. הרצון להתכרבל במקום יבש וחם גורם לנו להתכנס ולהתנגד לעצם הרעיון של יציאה החוצה, וכך גם המחשבה על להירטב בגשם, ללכת ברגל בקור, לעמוד בפקקים או להיתקע עם הרכב באיזו שלולית ענקית באמצע הכביש. זה גורם לנו לשנות את התפיסה שלנו לגבי הדחיפות של המשימות שעלינו לבצע. דברים שנראו לנו דחופים עד אותו רגע נראים לנו פתאום פחות דחופים. למעשה שכנענו את עצמנו שהם פחות דחופים כדי לא להרגיש מחויבים לבצע אותם. בחורף מחשיך מוקדם ולמרות שבפועל יש לנו עוד שעות ערוּת רבות לפנינו, התחושה שלנו היא שהיום נגמר וגם התחושה הזו תורמת לצמצום המוטיבציה לפעול. בנוסף, יש כמובן את האור הייחודי לעונת החורף. בעוד שאור קיצי לבן ובוהק מחמם וממריץ אותנו, האור האופייני לחורף, שלעתים הוא אפור, קודר, מלאכותי ולא חזק מספיק, גורם לירידה באנרגיה, לתחושה של דכדוך ולרצון להיות סטטיים. המחקרים בתחום מראים כי האור משפיע על רמת האנרגיה והחיוניות שלנו וכמובן גם על מצב הרוח והשעון הביולוגי שלנו. אור מלאכותי, למשל, משפיע על רמת הביצועים במקום העבודה, על רמת למידה ועל עירנות.

    בעבודתי כמומחה להתמודדות עם דחיינות אני פוגש בביטויי הדחיינות האופייניים לחורף ברמה יומיומית. ישנה עליה משמעותית בדחיית פגישות עבודה, יצירתיות פורה במתן כל סוג אפשרי של תירוץ שיימנע את הצורך לצאת מהבית, ובאופן כללי אנשים עושים ומיישמים פחות מהרגיל. דוגמה לטענה הפופולרית ביותר שאני שומע בימים אלו ממודרכיי היא: "היה לי כל כך קר, שלא הצלחתי לעשות אפילו דבר אחד ממה שתכננתי."

    יחד עם זאת, יש מה לעשות כדי להתמודד עם דחיינות החורף ולשפר את יכולת ההנעה שלנו לפעולה בתקופה זו של השנה. הנה מספר המלצות:

    (1) הסכימו לדחות, אבל לא את הכל. להתגבר על הקשיים שהחורף מערים זה עניין לא פשוט ולכן זה הזמן להיות סלחניים כלפי עצמכם ולקבל את העובדה שבעונה הזו תעשו ותספיקו פחות. אבל אם אתם כבר דוחים, אז לא את הכל. מומלץ להחליט על מספר מצומצם של משימות שעליהן לא תוותרו.

    (2) נצלו את התנאים שהחורף מכתיב. אם כבר דחיתם משימות שדורשות מכם לצאת החוצה, השהות בבית היא הזדמנות מצוינת לטפל בענייני עבודה שבמהלך היומיום בדרך כלל לא מגיעים אליהם. זה הזמן להשקיע מחשבה בנושאים כמו תכנון פרויקטים, ניהול יומן ובחינה מחדש של רשימת המשימות. בנוסף, זוהי גם הזדמנות מצוינת לבצע משימות הקשורות בבית עצמו. תמיד יש מספיק כאלה והן תמיד נדחות על חשבון משימות אחרות. זה הזמן לסדר ניירת, למיין תכולת ארון, לתלות את התמונה שמחכה שם כבר חודשיים. וכמובן שלכולנו יש משימות שניתן לבצע אותן באמצעות המחשב. לקבוע תורים, לשלם חשבונות, להזמין מהסופר, לענות למיילים – את כל אלה ניתן לבצע בנוחות מהמחשב הביתי או בעזרת שאר אמצעי המחשוב הזמינים בבית.

    (3) הכינו לעצמכם בבית סביבת פעולה נעימה ונוחה ככל שניתן. לדוגמה, אם קשה לכם לקום בבוקר כי מחוץ לשמיכה קר ולא נעים, דאגו לכך שהחדר יהיה מחומם כדי שיהיה לכם קל יותר לקום. דאגו לכך שיהיו לכם מים חמים, בגדים נוחים וכל אמצעי אחר שיעזור לכם להתגבר על הצורך להתכנס, להתכרבל ולהיות במנוחה.

    (4) תכננו משימות לשלבים מאוחרים יותר של היום. אם כבר ברור לכם שלא תצליחו לקום מוקדם ולהוציא את עצמכם מהמיטה, למה להקשות על עצמכם ולקבוע דברים לבוקר. קבעו משימות לשעות הצהריים ואחר הצהריים בידיעה שיש יותר סיכוי לכך שבשעות האלה כבר תהיו בתנועה.

    (5) עשו דברים עם אנשים נוספים (חברים, משפחה). קשה לנו לדרבן את עצמנו בחורף, אבל בשניים זה כבר קל יותר. אם קבעתם עם אדם נוסף הרווחתם שני יתרונות. האחד – המחויבות לאדם אחר תגביר את המוטיבציה שלכם לפעול. השני – אם האדם האחר פועל ועושה זה ידרבן גם אתכם לפעול ולעשות. מומלץ לשתף פעולה עם אדם שיש לו יתרון יחסי רלוונטי. למשל – אדם שאוהב את החורף ונהנה לצאת החוצה בגשם.

    (6) ואם כבר מדובר על האפשרות לצאת החוצה בכל זאת – נצלו את היתרונות של היציאה מהבית. כמעט כולם דוחים משימות בחורף, בדיוק כמונו. לכן זה יכול להיות הזמן הנוח ביותר לטפל במגוון הסידורים שדחיתם כבר זמן רב. ברוב המקומות אליהם תגיעו (בנק, דואר, חנות זו או אחרת) יהיו פחות אנשים ופחות תורים. בנוסף, היציאה מהבית תאפשר לכם למצוא סביבת עבודה שונה (כמו בית קפה שחם ונעים לשבת בו) ובכך תדרבן אתכם לפעול ולהספיק.

    תופעת הדחיינות מלווה אותנו בכל עונות השנה, אך עונת החורף מעצימה אותה במיוחד. העלאת המודעות לכך ויישום הצעדים המותאמים למאפיייניה הייחודיים של תקופה זו יאפשרו לכם להניע את עצמכם לפעולה ולהיות פרודוקטיביים גם כאשר בחוץ קר וגשום.

    אתן/ם מוזמנות ומוזמנים להאזין גם לראיון שלי בנושא בתוכנית "מעבירים לראשון" ברשת ב'.

תגובות

ציון איכות

  (53 מדרגים)
10
מחיר: 10
שירות: 10
זמינות: 10
אמינות: 10

נקודות פעילות

0
ב 4 החודשים האחרונים
(7,815 סה"כ נקודות)
543
צפיות בפרופיל