בתהליך..המתן בבקשה.

מלכה קהתי - הדרכת הורים / בלוג

של מי שיעורי הבית האלה לעזאזל?

16/04/2018 12:41

  • הרבה הורים מתחבטים בשאלה הזאת. ואכן , שיעורי הבית משמשים אחד המוקדים למתח ופוגעים  ביחסים  שבין הורים לילדים. מעבר לעובדה ששיעורי הבית נועדו לשינון החומר ותירגולו, פיתוח מיומנויות והרחבה של הנלמד בבית הספר בדרכים נוספות, הם מאפשרים לילדים להפוך ללומדים עצמאים ואחראים. כיצד נלמד אחריות ועצמאות אם לא נתנסה בכך?

    הורים רבים שחשים שלילדיהם  יש קושי במילוי המשימות ממהרים לבצע עבורם את הנדרש, מתוך כוונה טובה של עמידה במשימות.לעומתם , ישנם כאלה שנכנסים לעימותים משום שהם חושבים שהילדים לא לוקחים אחריות. פעמים רבות העימותים הללו פוגעים באווירה המשפחתית ומייצרים מתח .

    כאשר אנחנו רואים שנושא השיעורים הפך לנושא שמעורר עימותים בבית כדאי שתידלק לנו נורה אדומה. בדרך של מאבק לא נוכל לרתום את הילדים לשיתוף פעולה.

    כדאי שנשאל את עצמנו : האם מדובר בקושי אוביקטיבי? האם הילד מתחמק מלקיחת  אחריות ? האם זאת הזדמנות עבורו לקבל עוד תשומת לב  ? האם הילד רכש הרגלי למידה שיסייעו לו להתמודד עם המשימות? האם הילד מתקשה בדחיית סיפוקים ומעדיף לעשות דברים אחרים אטרקטיבים יותר?האם גם אני לא אהבתי להכין שיעורי בית והילד מזכיר לי את ההתנהלות שלי?

    אז מה ניתן לעשות?

    • תיכנון זמן – הקצאת זמן להכנת שיעורי הבית . זה כולל מקום שקט ורגוע שלא יהיו בו גירויים שיסיטו את הילד. הילד ידע מהן השעות בהם הוא נדרש לבצע את המוטל עליו.חשוב שתיכנון הזמן  יעשה  בשיתוף עם הילד.
    •  יש מקום לבדוק האם הילד באמת מתקשה , לא מבין את ההוראה הנדרשת ומה מצופה ממנו. שיתוף המורה בתחושה שלכם יאפשר להשלים את התמונה . לדוגמה ,במקרים בהם הילדים פועלים ללא כל קושי בכתה וקושי זה בא לידי ביטוי רק בבית יכול לרמז על כך שהילד מבקש תשומת לב בדרך זאת. לעיתים לילד חסרות אסטרטגיות ללמידה. אם יש לכם את הזמן והיכולת לעשות זאת באווירה טובה , זה יכול לסייע מאד. אם האווירה טעונה," יצא שכרו בהפסדו". עדיף להיעזר בגורם מקצועי.
    • הדרך בה ההורים מתייחסים לשיעורי הבית ,תלויה מאד בתפיסתם את תפקיד בית הספר ובתפיסתם את התפקיד ההורי ביחס לבית הספר. אם אנחנו כהורים רואים את בית הספר כמקום שמאפשר לילד לרכוש מיומנויות שיסייעו לו בחיים , לא נרוץ לעשות עבורו את המשימות , ניתן לו לחוות  את תוצאות ההתנהלות שלו, גם אם תהיינה פחות נעימות. העובדה שהורים משתדלים למנוע מהילדים שלהם תיסכולים אולי מובנת, לטווח רחוק היא מלמדת את הילדים שהם לא צריכים להתמודד עם קשיים וכשהם יתקלו בקשיים יהיה מי שיתמודד עבורם. מצד שני חשוב שהילד ירגיש שההורה נמצא תמיד בשבילו על מנת לסייע לו.כשהורה מעורב, מציע עזרה ,מנחה, שותף להתלבטויות של הילד ובעיקר מעודד, יש סיכוי שהילד יירתם לביצוע המטלות שלו.
    • כל ילד זקוק לעידוד על המאמץ, והאחריות שהוא מגלה. ככל שנתייחס יותר ליכולות ולהצלחות  שלו ,הוא ילמד להאמין בעצמו ולסמוך על יכולותיו להתמודד.

    בית הספר הוא שלב נוסף בהתפתחות של ילדינו והוא מהווה הכנה לחיים. בתי הספר נמצאים בתהליכים מתקדמים על מנת להתחבר למאגרי מידע ולאפשר לתלמידים לרכוש מידעבאמצעות המדיה ובכך להתחבר לעולם הדיגיטלי שסובב את כולנו.

    בית הספר מזמן לילדינו התנסויות חברתיות ,לימוד אסטרטגיות למידה, תיכנון זמן ועוד. הילד לומד על עצמו ,על כישוריו ויכולותיו . אםנסמוך עליו ונאפשר לו לגלות עצמאות ואחריות הוא יוכל לממש את הכישורים בהם התברך.

    מלכה קהתי- מדריכת הורים

    הכנס טקסט כאן

תגובות

מלכה קהתי

הדרכת הורים בגישת אדלר