בתהליך..המתן בבקשה.
07/08/2011 18:26
רולקס
בשלושים אלף יורו או עוף בשקל הכל תלוי במחיר
לא
פעם שאלתם
את עצמכם "מאיפה הם שולפים את המחיר הזה???" או "האם יכול להיות ששעון רולקס באמת עולה 30 אלף יורו?" "למה המים המינרלים במסעדה יקרים יותר מהמים שאנחנו קונים בסופר?"
ו"בטוח שהוא מפסיד על העוף בשקל, לא!?". ובכן, מאחורי מחיר המוצר או השרות שאנחנו צורכים סיפור מורכב ומרתק.
המחיר לצרכן מייצג מערכת שלמה של שיקולים ואינטרסים שחלקם משלימים זה את זה וחלקם מנוגדים.
המחיר בו יימכר המוצר הוא אחד מקודקודי המאמץ השיווקי.
לפני שאציג את סט השיקולים המשמשים לקביעת מחיר המכירה ברצוני להתעכב לשניה על סמנטיקה. לא אחת אני נתקל בשימוש מוטעה במושג
"תימחור". רבים משתמשים במושג תימחור כתאור הפעולה בה נקבע מחיר המכירה אך לא היא.
התימחור (Costing
בלע"ז) היא הפעולה המשמשת לחישוב עלות המוצר. תאור פעולת קביעת מחיר המכירה הוא "המחרה" (Pricing
בלע"ז). בחרתי להתמקד כאן על המבדיל והמקשר בין התמחור וההמחרה לוא דווקא מנקודת השקפתו של אבשלום קור, אלא משום שמדובר בנושא חשוב ומרתק בפני עצמו.
התימחור זוהי המומחיות של אנשי הכספים.
זהו "מדע מדוייק". בתימחור המוצר יש מעט יחסית מקום לפרשנות.
שני כלכלנים שישתמשו באותם הנתונים ובאותה השיטה יגיעו לרוב לאותה התוצאה.
בחישוב עלות המוצר יש לקחת בחשבון את העלויות הישירות, את עלויות הייצור, האריזה והשיווק ואת עלויות אחזקת וניהול העסק:
כלומר,
עלות המוצר = עלות הרכש +
חלקו היחסי בעלויות הייצור + חלקו היחסי בעלויות הניהול.
הערה 1: התאור כאן נכון לכל עסק, לא רק לעסק ייצרני.
הערה 2: מע"מ ומס הכנסה אינם נחשבים לעלויות.
ההמחרה היא
כלי שיווקי. מדובר בסט שלם של שיקולים ואינטרסים ובמציאת שיווי המשקל ביניהם בהתאם למטרות העסקיות שהוגדרו.
בקביעת מחיר ו/או מחירי המוצר יישקלו בין השאר הפרמטרים הבאים:
הערה 3:
העוף בשקל של רמי לוי הוא הרבה יותר מ
Loss Leader .
מדובר בתרגיל יחצנות
שחסך לו עלויות פרסום רבות (משהפך לשיחת היום) וגם מיצב אותו כרשת המשתלמת
ביותר בעיני הקהל.
האם אתם מאמינים שבאמת מאחורי כל מחיר בו אתם נתקלים בוצעה המחרה כפי שתארתי כאן?
ובכן, לדעתי התשובה כן ולא. בארגונים הגדולים רשתות השיווק וחברות הסלולאר, כן.
לעומת זאת בעסקים הקטנים מתבצעת ההמחרה בעיקר על פי מחירי המתחרים, "המלצות" הספקים ותחושת הבטן.
ואתם, בעלי העסקים הקטנים, האם יש מקום לחשוב על ההמחרה שלכם פעם נוספת?
עומר חרמוני
יועץ עסקי תות תקשורת ותוצאות בע"מ.
סלולארי:
054-5206406 פקס:
153-54-5206406
דוא"ל:
omerhermoni@tut-coach.co.il
תוכן המאמר מיועד להעשרת הידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי פרטני וספציפי. אין להסתמך על האמור לעיל לכל מטרה שהיא.
בתור אשת שיווק שעוסקת בהמחרה (כמובן)
אשמח לקשר אל הפוסט הזה...
מיכל
תודה מיכל,
את מוזמנת להשתמש בקישורים לפוסט זה על פי הצורך.
הוא מופיע גם באתר שלי: http://sites.google.com/site/omerhermoni/home/posts/rolex-vs-chicken
בקפה דה-מארקר: http://cafe.themarker.com/post/2140431/
ובמאמרים:
http://www.articles.co.il/article/107930/%D7%A8%D7%95%D7%9C%D7%A7%D7%A1%20%D7%91%D7%A9%D7%9C%D7%95%D7%A9%D7%99%D7%9D%20%D7%90%D7%9C%D7%A3%20%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%95%20%D7%90%D7%95%20%D7%A2%D7%95%D7%A3%20%D7%91%D7%A9%D7%A7%D7%9C%20-%20%D7%94%D7%9B%D7%9C%20%D7%AA%D7%9C%D7%95%D7%99%20%D7%91%D7%9E%D7%97%D7%99%D7%A8