בתהליך..המתן בבקשה.

Better Being / בלוג

נפלאות הזיכרון

04/11/2009 20:17

  • בחרתי לעסוק הפעם בנושא שמטריד אותנו לא אחת, בעיקר עם התקדמותנו ב"ציר הזמן": זיכרון ושכחה.
    הזיכרון האנושי הוא "יצור" מופלא ונסתר עם חיים ושפה משל עצמו. פעמים רבות אנו מרגישים שזיכרוננו מכיל כמויות אדירות של אינפורמציה לא שימושית, בעוד שאת מה ש"באמת", צריך לזכור, אנו נוטים לשכוח.


     


    כיצד פועל הזיכרון האנושי? מדוע אנו שוכחים? האם ניתן לאמן את הזיכרון ולשפרו? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.


    זיכרון ושכחה


    הזיכרון האנושי מוגדר כיכולתו של אדם לקלוט מידע, לאחסן אותו ולהעמידו לרשותנו בשעת הצורך.


    השיכחה מוגדרת כאובדן מידע שהיה אצור בזיכרון. חשוב להבין ששכחה אינה בהכרח חולשה ולפעמים היא יתרון! לשכחה של מידע אחד עשוי להיות תפקיד מרכזי בשמירה על זיכרון של מידע אחר, ובמקרים רבים מסייעת השיכחה בהתמודדות עם מצבי חיים קשים.


    זיכרון הוא כמו אוויר לנשימה - הוא מובן מאליו. אנו משתמשים בו בכל רגע בחיינו, אבל מודעים לקיומו רק כשהוא איננו ממלא את תפקידו. בעזרת הזיכרון אנו מקשרים בין עבר להווה ובין הווה לעתיד, מסוגלים ללמוד מניסיון העבר ולתכנן את העתיד.


    נהוג לחלק את הזיכרון ל-3 שלבים ולהשוותו לבניין בן שלוש קומות: איכות הזיכרון מותנית בחוזק של שלוש הקומות, בייחוד בחוזקה של הקומה הראשונה - שלב הרכישה, שעליה ניצבות שתי הקומות האחרות.


     



     


    1.     שלב הרכישה




    השלב בו נוצרים הזיכרונות. שלב זה מושפע מגורמים רבים כגון, התנאים הסביבתיים, תפקוד חמשת החושים שלנו, משמעות המידע עבורנו והחשוב ביותר – מידת הריכוז שלנו. מאחר ושלב הרכישה הוא השלב הבסיסי ביצירת הזיכרון, חשוב לעבוד על מידת הריכוז שלנו בעת רכישת הזיכרון. כיצד? למשל, לא לעשות שתי פעולות בו זמנית...


    2.     שלב האחסון


    שלב זה מחולק לזיכרון זמני (זיכרון קצר-טווח) המכיל את המידע הנמצא בשימוש עכשווי ואת הזיכרון ארוך הטווח = הזיכרון הקבוע. כל מידע חדש חייב לעבור דרך הזיכרון קצר הטווח, ורק אם יעמוד ב"מבחנים" שונים ימשיך את דרכו לתחנה הבאה: המאגרים הקבועים. כדי לשפר את הסיכויים של הזיכרון להגיע למאגרים הקבועים, מומלץ לשנן בקול רם את המידע שרוצים לזכור, משום שלזיכרון קצר-הטווח קיימת העדפה למידע קולי.


    3.     שלב השליפה


    שליפה יעילה של מידע תתרחש באמצעות שחזור המידע כמה שיותר קרוב לזמן הרכישה. לכן, ככל שאנו שולפים את המידע מספר רב יותר של פעמים, כן גדלה נגישותו לשליפה בפעמים הבאות. כל שליפה מהזיכרון מקדמת את השליפה הבאה. אם ברצוננו לשפר את יכולתנו לשלוף זיכרונות ומידע מהזיכרון ארוך-הטווח, עלינו לתרגל אותה. איך נעשה זאת?   


    ♦ נפתור תשבצים וחידות טריוויה 
    ננסה להיזכר באירועים שונים מהעבר 
    נרענן נושאים שלמדנו בקורסים לפני שנים

    מומלץ להיעזר באלבומי תמונות מהילדות, יומנים ישנים ומחברות מתקופת הלימודים.


     



     


    כיצד נתגבר על תופעות השיכחה?




    התרופה היעילה ביותר לשיכחה היא שינה טובה. בזמן השינה הזיכרונות החדשים מועברים לקליפת המוח ומפוזרים שם. השינה היא זמן קריטי לאגירת זיכרונות. ואם לא שינה – לפחות לקחת פסק זמן. כאשר אתם מנסים להיזכר בשם מסוים או מילה שחמקה ונמצאת על קצה הלשון, אין כמו פסק זמן. לפי ממצאי מחקרים, כשליש עד מחצית מהמילים על קצה הלשון עולות מעצמן באופן פתאומי !


    תוספי מזון שעשויים לעזור לנו הם הג'ינקו בילובה אשר מגביר את קליטת החמצן והגלוקוז במוח ולכן יעיל במיוחד לשיפור הזיכרון וכושר הריכוז, אומגה 3 אשר שומרת על בריאות המוח ומסייעת לטיפול בהפרעות קשב וריכוז וכן מזון מלכות וויטמין B12 אשר מסייעים לחיזוק הזיכרון.


     


     


     


     



    לעיון במאמר המלא


     



     


     


    אשמח לעמוד לשרותכם בכל שאלה,
    סיגל בתר - Better Being
    sigal@betterbeing.co.il | 054-3362362

תגובות

סיגל בתר

מאמנת הווייתית לפיתוח אישי ...

עסקים מומלצים בתחום

ניר מקובסקי מלווה עסקים  מנחה סדנאות קפיצה לגובה ניר מקובסקי מלווה עסקים מנחה סדנאות קפיצה לגובה
ניר מקבסקי- מצויינות עיסקית
נטלי  בן אטיה נטלי בן אטיה
האני שנועדתי להיות
ארם  דקל ארם דקל
ייעוץ עסקי 3D-מימד עיסקי-מימד אישי-מימד ריגשי