בתהליך..המתן בבקשה.

Better Being / בלוג

מדיטציה ככלי לניהול רגשות

06/01/2010 15:59

  • בעוד המדע המודרני מתמקד בהפקת תרכובות כימיות מסובכות שמטרתן לעזור לנו להתגבר על רגשות "רעילים" ומטרידים, הבודהיזם מציע מסלול שונה – שיטה לאימון התודעה, בעיקר באמצעות מדיטציה. האם האדם יכול, בכוחות עצמו, לגרום לשינויים חיוביים ועמידים בתפקודי המוח, שהשפעתם על הרגשות עולה על זו של התרופות הכימיות? מחקרים חדשים בתחום הנוירולוגיה מראים כי למוח ישנה גמישות נוירולוגית המאפשרת לו להמשיך ולהתפתח במהלך החיים. באמצעות תרגול מדיטציה ניתן להפיק גמישות מועילה במרכזי הרגש שבמוח, לדכא רגשות הרסניים ולטפח רגשות חיוביים.


    במחקר שנערך באוניברסיטת ויסקונסין שבארה"ב, נבדקו באמצעות MRI פונקציונאלי (fMRI)* ו- EEG**, השינויים בפעילות המוחית של נזיר בודהיסטי במהלך תרגול שישה סוגים שונים של מדיטציה. התוצאה המרשימה ביותר של המחקר הייתה התגברות דרמטית בפעילות החשמלית העיקרית (הידועה בשם גאמה) באזור במוח שזוהה כמקום מושבם של הרגשות החיוביים. ממצא זה מתבסס על מחקר קודם בו נבדק הקשר בין פעילות מוחית ורגשות, וממצאיו הראו כי כאשר מתקיימת רמת פעילות מוחית גבוהה בצידה השמאלי של קליפת אונת המוח הקדמית העליונה, אנשים מדווחים על רגשות כגון שמחה, התלהבות, הנאה, אנרגטיות וערנות. ואילו אנשים אשר רמת הפעילות המוחית שלהם גבוהה יותר בצד הימני של האונה הקדמית ונמוכה יותר בצד השמאלי, נוטים יותר לחוש רגשות כגון עצב, חרדה ודאגה.


    מהמחקר עולה שבאמצעות תרגול מדיטציה ברמות גבוהות, ניתן לשלוט במרכזי הרגש שבמוח ולהסב רגשות שליליים ברגשות חיוביים. אך מה לגבי מי שאינו מתרגל מדיטציה באופן קבוע? לממצאים אלו משמעות עמוקה ביותר ביחס לאיזון הרגשי שלנו: היחס בין רמות הפעילות בצד הימני לצד השמאלי באונה הקדמית של מוחנו, אחראיים למצבי הרוח שאנחנו עשויים לחוות ביומיום. לכל אחד מאיתנו ישנה היכולת לשנות את מצב הרוח ולו במעט, ובכך לשנות את היחס הזה. חוויות שמרוממות את מצב רוחנו גורמות להטיה שמאלה, לפחות באופן זמני. דרך טובה לעשות זאת היא באמצעות העלאת זיכרונות נעימים של אירועים מהעבר. דרך טובה אחרת היא לצפות בקטעי סרטים משעשעים או מחממי לב.


    מהי מדיטציה?


    עבור רובנו המילה מדיטציה נקשרת בתרבויות המזרח, השונות והמרוחקות כל כך מאיתנו. מיד עולה בדמיוננו תמונה של נזיר טיבטי מתבודד, שאינו ממהר לשום מקום ולכן יכול לשבת חסר מעש ולהתמסר לטקסים רוחניים ולישיבה בטלה. ואילו אנחנו, אשר חיים במערב ועסוקים ללא הרף במרוץ אחר הזמן (בעיקר אחרי הזמן האבוד... ), מה לנו ולמדיטציה?


    מדיטציה היא כלי טכני לביצוע פעולה עצמית על נפש האדם. ישנן מאות טכניקות למדיטציה, אך המכנה המשותף לכולן הוא האפשרות לבצען באופן עצמאי, כלומר תרגול של אדם מול עצמו. במהלך המדיטציה מצב התודעה של האדם משתנה ביחס למצבי התודעה השכיחים אצלו ביומיום, וכפי שלמדנו מתוצאות המחקר, בכוחה של המדיטציה לסייע לנו לדכא רגשות הרסניים ולטפח רגשות חיוביים, ובכך לשפר את בריאותנו ולהיטיב את איכות חיינו.  


    המלצות למודט המתחיל


    למעשה, המדיטציה איננה קשורה כלל לטקסים דתיים וגם לא גוזלת זמן רב. כל אחד מאיתנו יכול להפוך אותה לחלק מחייו, וליהנות מיתרונותיה הגדולים. להלן מספר עצות למי שרוצה להתחיל לשלב בחייו תרגול מדיטציה בסיסי וקצר:


    ·         פנו לעצמכם 10 דקות קבועות במהלך היום – סגרו את הטלפון הנייד והנייח והימנעו מכל הפרעה.


    ·         מצאו לכם פינה שקטה ונעימה בה תוכלו לשבת בנינוחות (בבית , במשרד או באוויר הפתוח).


    ·         שבו זקוף כששתי רגליכם על הרצפה, וכפות הידיים מונחות על הירכיים כשהחלק הפנימי שלהן מופנה כלפי מעלה (יד על כל ירך).


    ·         הישארו בעיניים פקוחות, מקדו את מבטכם בנקודה מסוימת בזוית של 45 מעלות כלפי מטה, תוך כדי שאתם שומרים על גב זקוף וראש מורם.


    ·         התרכזו בנשימות. נשמו עמוק (מומלץ לנשום דרך האף). הקפידו על נשימות מלאות לבטן התחתונה ובעת הנשיפה חשוב להוציא אט אט את כל האוויר החוצה. אפשר להניח את כפות הידיים ברכות על הבטן התחתונה ולחוש את תנועת הבטן בזמן הנשימה.


    ·         התרכזו בתחושות השונות הבאות וחולפות כתוצאה מתהליך הנשימה.


    לא תאמינו כמה מהר יחלפו 10 הדקות. אתם יכולים לנצל את הכלי המופלא הזה כדי להעלות את רמת הרגיעה בחייכם, ומרגע שתתרגלו מדיטציה באופן קבוע תוכלו בהדרגה להעלות את משך הזמן שאתם מקדישים לה, ואף לשלב אותה בפעילויות היומיום באמצעות הקפדה על נשימות והתרכזות בתחושות לאורך היום.


     


    * מכשיר המציג תמונה מפורטת של מבנה המוח ומתעד באופן שוטף את השינוי הדינמי ברמת הפעילות של אזורים שונים במוח ואת הפעילות הפונקציונאלית של התאים.


    **מכשיר למדידת גלי המוח.


    לקריאה נוספת – רגשות הרסניים, איך נוכל להתגבר עליהם? מאת ד"ר דניאל גולמן (מחבר רב המכר אינטליגנציה רגשית)

תגובות
  • יו-חנן  Sub-Message יו-חנן Sub-Message - לפני 3804 ימים

    אבל הילד הקטן והעצלן שבתוכי כל פעם שוכח כמה טוב זה עושה לי.
    תודה על התזכורת
    נאה דורש נאה מקיים?

    ברכות
    יו-חנן

  • סיגל  בתר סיגל בתר - לפני 3804 ימים

    בהחלט - יום יום !

  • - לפני 3804 ימים

    אני משתמשת במדיטציה למטופלים שלי וגם לעצמי ביום יום שלי.
    זה מפגיש אותנו עם הפחדים שלנו עוזר לנו להתגבר עליהם.
    זה עובד מצוין גם עם ילדים קטנים וכלי מעולה להורים גם בטיפול במצבים פיזיים, מלבד רגשות.

    מסכימה עם כל מילה שכתבת!!

    יישר כוח.

    חן פיינגולד-דורון
    לגעת ללכת
    אימהות בריאה מהטבע

סיגל בתר

מאמנת הווייתית לפיתוח אישי ...

עסקים מומלצים בתחום

ארם  דקל ארם דקל
ייעוץ עסקי 3D-מימד עיסקי-מימד אישי-מימד ריגשי
דורית לוז - "לזוז" אימון  שמזיז עצמאים שרוצים יותר דורית לוז - "לזוז" אימון שמזיז עצמאים שרוצים יותר
דורית לוז "לזוז" - אימון עסקי-סדנת מכירות-הכנה ל10 דקות