בתהליך..המתן בבקשה.

קטי פישר - כתיבה יוצרת עריכה ספרותית סופרת / בלוג

נוער כותב - החשיבות של טיפוח ועידוד הכתיבה היוצרת בקרב בני הנוער בימינו:

17/08/2013 16:29

  • אנו חיים בתקופה בה הסמארטפונים, הטאבלטים והמחשבים למיניהם ממלאים חלק דומיננטי מאוד בחייהם של הנוער, אולי אפילו דומיננטי יותר מאשר אצל המבוגרים. את המגמה הזאת אי-אפשר לעצור, אולי גם לא צריך, אם כי יש מקום גם כאן לשים גבולות.

    המאמר הקצר הזה לא דן בהשפעה הכוללת של כלים אלה על בני הנוער, גם לא באותם הגבולות שרצוי לשים להם, אלא בהשלכות שיש לשימוש הרב בכלים אלה על מיומנויות הכתיבה והביטוי העצמי המילולי בכללותו בקרב הנוער.

    מעצם היותי, בין היתר, גם מורה לספרות במערכת החינוך, אני מרשה לעצמי לומר, שהנוער היום בכללותו קורא פחות, השפה שלו דלה יותר (כמובן יש מי שיאמר שזו אמירה גורפת, ברור שיש יוצאים מהכלל) וגם בבית-הספר הוא נדרש להשתמש בה פחות ופחות, הן בכתב והן בעל-פה. ראשית, כיוון שבבתי-ספר לא מקפידים על מתן שיעורי בית, ולא ניכנס כאן לסיבות כך, וגם בכיתה התלמידים לא כותבים הרבה. שנית, מערכת החינוך עדין לא יודעת איך להתמודד עם העובדה שלכל תלמיד יש לפחות טלפון חכם אחד, ולעיתים קרובות גם טאבלט ו/או מחשב נייד, שהוא נושא עמו לכל מקום גם בשיעורים, ולא תמיד יודעת לשלב את הטכנולוגיות החדישות במערך ההוראה הבית-ספרי. אי-לכך לא רותמת מספיק את הכלים האלה לצורך למידה וכתיבה. שלישית, ואולי המקוממת ביותר (אם תרשו לי להכניס קצת נימה אישית), המגמה המסתמנת היום להפחית בערכם של המקצועות העיוניים, כמו ספרות, היסטוריה ותנ"ך (המערכת מקצה להם פחות שעות כבר היום בלי קשר להכרזה של שר החינוך החדש לבטל בהם את בחינות הבגרות), בהם הנוער מקבל ידע כללי, ערכי תרבות ומוסר ונדרש להשתמש בכישורי הכתיבה שלו והביטוי המילולי, גם בעל-פה, יותר מאשר במקצועות הראליים.

    יש מי שיטען שהנוער של היום דווקא כן כותב, נכון, הוא כותב בעיקר מסרונים בטלפון הנייד, סטטוסים והודעות בפייס בוק. אך האם אלה מספיקים כדי להכין אותו לקראת העתיד בו יידרש לבטא את עצמו, בכתב ובעל-פה, ברמה הרבה יותר גבוהה הן באקדמיה והן במסגרת עבודה רצינית כל שהיא ובחברה בכלל?

    בנוסף, דווקא לאור המגמה שהוצגה כאן, אני פוגשת יותר ויותר בני נוער הצמאים לביטוי עצמי במסגרת אינטימית יותר של קבוצה קטנה, בה יוכלו לפגוש את עצמם בצורה אוטנטית דרך כתיבת הסיפור האישי שלהם ושל חבריהם לקבוצה, כמו-כן לפתח בכלל את כישורי הכתיבה שלהם.

    אי-לכך, יש חשיבות בטיפוח ובעידוד של כתיבה יוצרת בקרב הנוער בימינו, כי במסגרת זו בנוסף על התנסותם בכתיבה ספרותית וקבלת כלים ספרותיים, שאותם הם מקבלים פחות ופחות במסגרת החינוכית הרגילה, הם נחשפים ליצירות ספרותיות מהרפרטואר הספרותי הישראלי והעולמי ולהעשרה תרבותית החשובים להתפתחותם בכלל ויכולים להוות השלמה להשכלתם.

    רצוי מאוד שהורים ומורים יעודדו בני הנוער, שיש להם נטייה לכך, להשתתף בסדנאות לכתיבה יוצרת.


    לפרטים על סדנאות לכתיבה יוצרת לנוער ניתן לפנות – קטי פישר – 052-3836231

תגובות
  • נורית חדידה חוות דגי נוי  חנות דגים ציוד צמחים נורית חדידה חוות דגי נוי חנות דגים ציוד צמחים - לפני 2257 ימים

    כשהייתי נערה, כתבתי למגירה, שירים וסיפורים קצרים
    אני מנסה לדמיין מה היה קורה אילו קטי היתה מאירה לי את הדרך בזמנו
    למה לא העזתי להוציא חומרים מהמגירה להראות לחברים או למשפחה?
    הוריי לא היו פנויים כלל ולא ידעו על כך, ועד היום לא יודעים על כך
    איני יודעת אם החומרים היו שווים משהו, אם נהגתי כמו כל נערה טיפוסית בסביבה שלי
    ואני בטוחה שגם היום יש נערים ונערות שמבטאים את אשר על ליבם בכתיבה

    קטי פישר, את כל כך צודקת
    הלוואי שמערכת החינוך יודעת להתמודד מול הטכנולוגיה ולהשתמש בה לצרכים הנכונים

    נורית

  • מוריס עוז  פסיכותרפיה הוליסטית מוריס עוז פסיכותרפיה הוליסטית - לפני 2256 ימים

    קטי , את מזכירה לי נשכחות מהתקופה שהטלוויזיה הייתה בשחור לבן , ואינטרנט וסמארטפון היו בגדר מדע בדיוני. הייתי נוסע באופניי פעם בשבוע לספרייה המקומית כדי להצטייד בספרים לשבוע הקרוב , והייתי נאבד במשך שעות בתוך הספרייה מעלעל בספרים שונים . הספרים היו עולמי ושעורי ההבעה בבה"ס נתנו דרור לדמיוני , להביע את עצמי ולתת בטוי לעולמי הפנימי.

    תודה על הפוסט המעניין,

    מוריס

  • קטי  פישר קטי פישר - לפני 2256 ימים

    נורית ומוריס תודה על התגובות. נורית - עדין לא מאוחר לחזור ולכתוב ולא בהכרח למגרות.

קטי פישר

כתיבה יוצרת, עריכה ספרותית,...