בתהליך..המתן בבקשה.

Inkadima H.P / בלוג

ליאת ציירה, אמא התאמנה ושוב יש ילדה מאושרת בבית...

13/05/2022 18:02

  •  כשנועה (שם בדוי) פנתה אלי בפעם הראשונה, הסיפור שסיפרה לי כיווץ את הלב. הבת שלה, ליאת, בת הארבע ועשרה חודשים, שהיתה ילדה מאושרת, חברותית ובטוחה בעצמה, הלכה ו"נבלה" לה מול העיניים.

    הילדה סרבה לצאת לחברים או לארח אותם בביתה (אנחנו מדברים על תקופת טרום קורונה...), איבדה את הביטחון העצמי שלה והפכה מאוד הססנית וסגורה ומה שהטריד את האם לא פחות – הילדה כאילו "איבדה" לחלוטין את הזכרון שלה.

    נועה מספרת לה סיפור שהיא אוהבת, הופכת את הדף ו"פוף" השמות של הדמויות בסיפור פשוט נעלמו כלא היו.

    מדאיג.

    מה שמדאיג, יותר מהכל, הוא שהילדה לא מספרת מה עובר עליה ולהורים אין מושג קלוש מה קרה. מה יושב שם עמוק ברקע שגורם לשינוי בהתנהגות, לנסיגה בהתפתחות?

    הלב שלי מתכווץ כי אני מבינה את הכאב, הפחד, הדאגה, הסיפורים שרצים בתוך הראש, שתמיד איכשהו מתגלגלים למחוזות רחוקים ומפחידים. הילד שלך, זה היקר לך מכל, זה שהבאת לעולם מתוך אהבה, זה שאתה משקיע בו את כל כולך, הילד הזה שהיה שמח – כבר לא. זה שהיה בטוח – כבר לא.

    מה קורה שם???

    מצד שני, ברור לי מייד היכן ימצאו התשובות ועל כן אני מדריכה את נועה ולאחר כשבוע אני מקבלת ממנה אוסף ציורים שהילדה ציירה ואלו, לאחר בדיקה ומחקר, מצד אחד משחררים אנחת רווחה עצומה ומצד שני מעלים סימני שאלה מרובים באשר ליכולת של ההורים לבצע את השינויים הנדרשים.

    במקרה הזה של ליאת, לשמחתי הרבה, הצד המכוער של החיים לא פגש אותה ולא פגע בה. (ולצערי, במקרים אחרים, עם הורים אחרים, נאלצתי למסור בשורות קשות, מכאיבות ועצובות ביותר) להיפך, ליאת הפגינה בציורים שלה יכולות גבוהות ביותר, ציוריה היו מפותחים בהרבה מכפי גילה הצעיר והיא סיפרה על משפחה מגובשת ואוהבת, על תחושת שייכות וביטחון בתוך הבית. היא סיפרה בציורים על היותה נאהבת על ידי שני הוריה, על חיבור אמיץ לאחיה הגדול ולא מצאתי בציורים סימן אחד למצוקה של ממש.

    ויחד עם זאת... מצאתי בציורים עדות מאוד ברורה לפרפקציוניזם נוקשה למדי בעיקר אצל האם אבל גם אצל האב. הממצאים התחברו לאינפורמציה שהאם סיפקה לי דווקא על הפעילויות השונות של הילדה: חוג למתמטיקה ולאנגלית, לתנועה ולאומנויות לחימה ועוד. הרבה. המון.

    מכאן העבודה עברה לאימון אניאגרם עם ההורים. לא היה שום צורך לעבוד עם הילדה, היא לא נזקקה לטיפול כלשהו, לטעמי, אלא להקלה. לאוויר לנשימה. לידיעה שמותר לה להיות ילדה, לעשות שטויות, להתלכלך קצת, ליהנות.

    ההורים מייד התגייסו לתהליך אימוני קצר של חמישה מפגשים בהם הם למדו להבין את שפת התקשורת שלהם, את שפת האהבה שלהם, את המסרים המילוליים והבלתי מילוליים, את תפיסות העולם, האמונות המובילות (והמגבילות...) וכמובן – כיצד לבחון, ללמוד, לשנות ולהתאים את מי שהם באמת, מתחת לכל אלו, לדרך החיים המבוקשת שלהם, המטרות שלהם והכי חשוב – לילדים שלהם.

    חמישה מפגשים ממוקדים העלו אתגרים נוספים. פרקנו "מוקשים", חיזקנו איכויות, ריככנו גישות ובעיקר – ההורים למדו לדבר בשפות שונות. למרות שכל המשפחה דיברה עברית בלבד בבית, כל אחד מהם דיבר בשפה שונה לחלוטין, כל אחד מהם תפס את העולם מנקודת מבט שונה לחלוטין, לכל אחד מהם היו מנגנוני הגנה שונים וכל אלו יצרו תערבות מלחיצה של מסרים שהמקור שלהם היה אוהב ביותר אך התקבלו בדרך אחרת מכפי שכל אחד ממהורים התכוון לה.

    בתחילת המפגש השלישי כבר היו בשורות משמחות ביותר על שינויים של ממש בהתנהגות של הילדה. בעיות הזיכרון נעלמו כלא היו. הביטחון העצמי ושמחת החיים שוב ביצבצו והפגינו נוכחות וההורים דיווחו על אנרגיה חדשה, נעימה ומכילה יותר בבית.

    שילוב של אבחון ציורי ילדים, אבחון גרפולוגי להורים ואימון אניאגרם להורים יכול לחולל שינויים של ממש בתקשורת בין בני הזוג, בינם לבין עצמם, ובינם לבין הילדים שלהם.

    במקרים מסוימים הילד אכן נזקק לעזרה ובהתאם לאופי שלו, כפי שבא לידי ביטוי בציורים או בכתבי היד והשרבוטים שלו כשהוא גדול יותר, אני יכולה להפנות לסוג הטיפול המתאים ביותר לבעיה, בהתאם לאופי של הילד.

    יש כאלו שיפיקו יותר מטיפול בתנועה וכאלו שדווקא בטיפול בפיסכודרמה או עם בעלי חיים, או במגע, בצעקות, התערבות פסיכולוגית ולעיתים אף פסיכיאטרית.

    הנקודה היא שחייבים להתאים את הטיפול הנכון לאדם הנכון, אחרת אפשר "לבלות" שנתיים ארוכות על ספת הפסיכולוג ולא לעשות אפילו צעד אחד קדימה (בפוסט אחר, על גלעד בן ה 12), כי במקרה שלו, פסיכולוג (ונפלא, מעולה ומקצועי ככל שיהיה) לא היה הפתרון הנכון. אבל מטפלת באמצעות בעלי חיים, "פיצחה" את חומות ההגנה שלו תוך שלושה מפגשים ותוך שמונה מפגשים כבר היה שינוי של ממש אצלו ומכאן – אצל כל המשפחה.

    חווים נסיגה בהתנהגות של הילד? "דרמות"? עצבים? אלימות? התכנסות פנימה? שתיקה? הרטבה בלילה? שיכחה ועוד?

    מוזמנים לפנות. אשמח להדריך, לייעץ ולסייע.



    הכנס טקסט כאן

תגובות

דורית וואלך

גרפולוגיה משפטית ותעסוקתית