בתהליך..המתן בבקשה.

רות שפיר נטורופתית ויועצת לאורח חיים בריא / בלוג

ארוחת בוקר, חשיבותה והשלכותיה על הבריאות

17/11/2016 16:03

  • ארוחת בוקר חשיבותה והשלכותיה על הבריאות (שתפו share)

    ארוחת בוקר מוגדרת כארוחה הראשונה של היום, הנאכלת לפני או בתחילת הפעילות היומית בתוך שעתיים מרגע היקיצה ולא יאוחר מהשעה 10 בבוקר.

    מאז ומתמיד נתפסה ארוחת הבוקר כארוחה חיונית וחשובה ביותר ביום.
    בגמרא נכתב על "פת שחרית" המבטלת שמונים ושלושה תחלואים.
    גם הרמב"ם כתב לפני שנים רבות "בבוקר תאכל כמו מלך, בצהריים כמו בן של מלך ובערב תאכל כאביון".
    מקור שמה של ארוחת הבוקר באנגלית הוא break fast, כלומר, שוברת צום. 
    במהלך שנת הלילה קצב חילוף החומרים בגוף (המטבוליזם) יורד, הגוף מנצל את מאגרי האנרגיה שצבר בארוחת הערב. וכשקמים, ארוחת הבוקר מספקת לגוף ולמוח אנרגיה זמינה שעוזרת לו לחדש את מאגרי האנרגיה שהדלדלו במהלך שנת הלילה ולחזור לפעילות ולקצב חילוף חומרים תקין.

    חשיבות ארוחת בוקר לילדים ולנוער

    מאחר וילדים ישנים יותר ממבוגרים, מאגרי הגליקוגן של ילדים מדלדלים יותר במהלך הלילה ובנוסף מוח של ילד משתמש פי שניים בגלוקוז לעומת מוח של מבוגר. לכן ארוחת בוקר טובה ומזינה חשובה לתפקוד גופני וקוגניטיבי במיוחד לילדים ומתבגרים.
    במחקרים שנעשו עולה כי ילדים שנמנעים מארוחת בוקר אוכלים ארוחות גדולות יותר במשך היום וצורכים בהם יותר שומנים בהשוואה לזה של ילדים שאוכלים ארוחת בוקר באופן סדיר. 
    ילדים שמדלגים על ארוחת בוקר נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מעודף משקל, מהשמנת יתר, רמות HDL (הכולסטרול הטוב) נמוכות, רמה גבוהה של טריגליצרידים וסיכון למחלות קרדיו-וואסקולריות.
    מבחינה קוגניטיבית דילוג על ארוחת בוקר משפיע לרעה על זיכרון לטווח קצר, קשב וריכוז ופתרון בעיות. 
    ארוחת בוקר יוצרת תחושת שובע, גורמת לעלייה במוטיבציה ומביאה לשיפור בהישגים. תורמת לרמת אנרגיה גבוהה ומאפשרת למוח לקבל גלוקוז ובכך משפרת תפקודים קוגניטיבים, מגדילה משך הריכוז, משפרת תפקודי למידה, פתרון בעיות והשלמת מטלות מורכבות, מעלה ציונים בבחינות ומפחיתה את הסיכון למחלות.

    חשיבות ארוחת בוקר במבוגרים

    זמן קצר לאחר שמתעוררים, חשים כמיהה למתוק. הרגשה זו נובעת מרמות גבוהות של חומר שנקרא: נוירופפטיד. 
    הנוירופפטיד תפקידו לשדר תחושת כמיהה לפחמימות ורמתו עולה לאחר צום הלילה. כאשר לא אוכלים ארוחת בוקר, רמתו של הנוירופפטיד נותרת גבוהה בדם ואף ממשיכה לעלות- דבר הגורם בסופו של דבר להתקפי רעב חזקים בהמשך היום, שעלולים להוביל לצריכה עודפת ומיותרת של קלוריות. 
    זאת גם הסיבה העיקרית לכך שרוב האנשים שאינם אוכלים ארוחת בוקר, מתקשים לרדת במשקל.

    דילוג על ארוחת בוקר מביא לצום לילה ממושך יותר ולשעות אכילה מאוחרות במהלך היממה.
    מחקרים מצביעים כי צריכת ארוחת בוקר מועילה לשמירה על משקל תקין, לוויסות צריכת המזון היומית, ומשפיעה על בקרת התיאבון ורמות גלוקוז ואינסולין בדם.
    אולם אין הוכחה שארוחת בוקר מקדמת ירידה במשקל. 
    יש חשיבות גם לעיתוי ארוחות הבוקר כי הן משליכות על השעון הביולוגי, על מחזוריות תהליכים הורמונליים ומטבוליים בגוף אשר מווסתים את משקל הגוף, רמות התיאבון ומטבוליזם של גלוקוז ושומנים בגוף.
    צריכת ארוחת בוקר באופן סדיר המכילה סיבים ממתנת את התגובה הגליקמית והאינסולנמית לאחר הארוחה, משפרת את הרגישות לאינסולין ומצמצמת היארעות של היפוגליקמיה בין הארוחות.
    מרבית החוקרים גורסים כי אכילת ארוחת בוקר בקרב מבוגרים עשויה למנוע השמנה ומגוון מחלות כרוניות הקשורות אליה ומשפיעה על מסלולים מטבוליים העוזרים בשליטה בתיאבון לאורך היום.

    לסיכום

    אין קשר בין רעב לבין אכילת ארוחת בוקר. כדאי להקדיש לארוחת בוקר כמה דקות ולאכול אותה כל יום.
    די לתירוצים של חוסר זמן, הרגל, דיאטה, חיסכון בקלוריות. 
    ארוחת הבוקר משפרת חילוף החומרים, עוזרת בריכוז, מספקת אנרגיה ומשפרת מצב רוח. 
    ממליצה שארוחת הבוקר תכלול את כל אבות המזון, ירקות, חלבונים ופחמימות רצוי מורכבות. פחמימות מורכבות מתפרקות לאט, מסייעות בשמירה על רמת סוכר תקינה ונותנות תחושת שובע לאורך זמן.

    לעדכונים בנושאי תזונה ונטורופתיה 
    מוזמנים להכנס לדף שלי: רות שפיר נטורופתית ויועצת לאורח חיים בריא ולעשות לייק בקישור 
    http://tiny.cc/2hcd8x

תגובות

רות שפיר נטורופתית

נטורופתית ויועצת לאורח חיים...