בתהליך..המתן בבקשה.

רות שפיר נטורופתית ויועצת לאורח חיים בריא / בלוג

סלק

20/04/2018 07:37

  • סלק     Beta vulgaris


    סלק הוא צמח דו שנתי השייך למשפחת הסלקיים.

    עונתו הרשמית היא נובמבר – אפריל אולם ניתן למצוא אותו בשווקים לאורך כל השנה.

    יש מספר זנים של סלקים הנבדלים מעט זה מזה בטעם ובמרקם והמוכר ביותר הוא סלק אדום כדורי.

    בשל תכולת הוויטמינים והמינרלים שבו, מומלץ לאכול אותו חי או מבושל.


    ערך תזונתי ויתרונות בריאותיים


    ב-100 גרם סלק יש 44 קלוריות. הוא עשיר בסיבים תזונתיים, מכיל ויטמין C ומעט ויטמין A ו-B ומינרלים – נתרן, אשלגן, סידן, זרחן, מגנזיום ומעט ברזל.

    הברזל שנמצא בסלק נספג היטב ומסייע במצבי אנמיה.

    הסיבים התזונתיים שבסלק ובעליו מסייעים למערכת העיכול ומאזנים ספיגת הסוכר בגוף.

    אנשים סוכרתיים יכולים לשלב סלק כסלט או כתבשיל בתפריט שלהם.


    הסלק עשיר בבטאלאינים שהם נוגדי חמצון בעלי השפעה מגינה על הכבד, נוגדי דלקת ונוגדי חמצון והם אלו שנותנים לסלק את צבעו.

    הבטאלאין לא מתפרק בגוף ויוצא בשלימותו בשתן, ולכן כשאוכלים סלק או שותים מיץ סלק השתן אדום.

    בתעשיה, הבטאלאין משמש כצבע מאכל ומסומן כ-E162.


    הסלק מכיל כולין שהוא ויטמין ממשפחת ויטמיני B. הכולין מעביר כולסטרול מהכבד, מחזק אותו ומסייע לו לסנן רעלים ולפנותם מהגוף.

    הסלק עשיר בניטראטים שגורמים להרחבת כלי דם ולהורדת לחץ דם.

    הסלק עשיר בחומצה פולית הנחוצה במהלך ההיריון להתפתחות תקינה של העובר.


    הטיפול בסלק


    מומלץ לבחור סלק קטן או בינוני, בעל קליפה נוקשה, חלקה, ללא חתכים ופצעים. סלק עם עלים רעננים מעידים שהסלק טרי.

    כשחותכים את הסלק צבעו צריך להיות סגול כהה וללא טבעות לבנות.

    רצוי לאחסן אותו בטמפרטורת החדר. הוא יכול להישמר גם במקרר בתוך שקית הדוקה ומרוקנת מאוויר עד 3 שבועות.

    ניתן לאכול אותו טרי ומגורר בתוך סלט, אפוי, מאודה או מבושל.

    כדי לשמור על הרכיבים התזונתיים שלו, רצוי לבשל את הסלק בקליפתו ולקלף לאחר הבישול או לאדות אותו במשך 15 דקות.


    תרופות סבתא


    בניסוי שנעשה בצרפת נמצא כי שתייה של 3/4 ליטר מיץ סלק ביום לאורך תקופה שיפרה משמעותית את מצבם של חולי סרטן.

    במחקר שנעשה בבריטניה בשנת 2012 נמצא כי 100 גרם של מיץ סלק ביום מורידים משמעותית את רמות לחץ הדם.



    אזהרה


    עלי הסלק עשירים באוקסלט ולכן לא מומלץ לאכול אותם במצבים של אבנים בכליות או בכיס המרה.


    בריאות טובה לכולנו,


    רות שפיר נטורופתית ויועצת לאורח חיים בריא http://tiny.cc/2hcd8x


    הרצאות וחוגי בית בנושא "תזונה ואורח חיים בריא" – 054-7920361

    מנחת קבוצות הרזיה ומנותחי קיצור קיבה.

    מנחת סדנאות בישול בריא למבוגרים, ילדים ונוער. 


    להצטרפות לקבוצת "תזונה ואורח חיים בריא",

    https://www.facebook.com/groups/543061595889810

    הכנס טקסט כאן

תגובות

רות שפיר נטורופתית

נטורופתית ויועצת לאורח חיים...