בתהליך..המתן בבקשה.

רות שפיר נטורופתית ויועצת לאורח חיים בריא / בלוג

רות לבריאות - הקשר בין הרגלי אכילה להשמנה

08/08/2019 15:53

  • רות לבריאות


    הקשר בין הרגלי אכילה להשמנה      Eating habits and obesity


    במרוץ יום יומי של עבודה, בית, ילדים, לימודים לא תמיד אנחנו מספיקים להקדיש חשיבה לתזונה שלנו, לאיכות, לכמות, לצורת האכילה ולהרגלי האכילה.

    האם אנחנו אוכלים בעמידה? "טועמים" ישר מהסיר? מול המחשב או הטלוויזיה? תוך כדי קריאה? בזמן נהיגה? האם אנחנו מגיעים מורעבים לארוחות? האם אנחנו לועסים היטב את המזון? האם אנחנו אוכלים מהר? בנגיסות גדולות?


    נגיסות קטנות ולעיסה איטית מקלים על פעולת מערכת העיכול לפרק את המזון, לספוג ולעכל אותו טוב יותר.

    אכילה איטית מגבירה את ההנאה מטעמו של המזון. נגיסות גדולות ובליעה מהירה לא מאפשרים למזון להתפרק בפה ולשחרר טעמים.

    למוח לוקח 20 דקות לזהות איתות ממערכת העיכול שהיא מלאה. אם נאכל לאט ונצליח למשוך את הארוחה על פני 20 דקות, נרגיש שובע למרות שעדיין לא סיימנו את מה שמונח בצלחת. ולא, לא חייבים לסיים. מותר להשאיר אוכל בצלחת.


    הסחות דעת בזמן הארוחה כמו אכילה מול הטלוויזיה ו/או המחשב ואפילו ארוחה עם חברים תוך כדי שיחה, מסיתות את תשומת הלב ממה שנכנס לפה וגורמות לנו לאכול יותר ממה שהתכוונו, מה שעלול להוביל להשמנה בטווח הארוך.


    חוקרים משערים כי הסחות הדעת תוך כדי אכילה משפיעות על "זיכרון הארוחה". במחקר שנערך באנגליה, נמצא שאכילת ארוחת צהרים מול המחשב גורמת לאכילה משמעותית יותר לאחר מכן. למשתתפים שאכלו מול המחשב היה זיכרון מעורפל של ארוחת הצהרים והם הרגישו פחות מלאים בהשוואה לקבוצה שלא אכלה מול המחשב.


    הטלוויזיה מציפה אותנו בתכנים הקשורים באוכל, פרסומות למזון ותוכניות בישול מעוררי תיאבון. אנחנו חושבים על אוכל, "מרגישים" את הטעמים ומכינים אותו.

    במחקר שנערך באוניברסיטת אוקספורד נמצא שבזמן צפייה בתמונות של אוכל, הגוף מזרים דם לאזורים במוח שאחראים על חוש הטעם, דבר שגורם לנו לרצות לאכול גם כשאיננו רעבים.

    לעיתים צופים בטלוויזיה מתוך שעמום ותוך כדי כך מנשנשים חטיפים עתירי שומן וקלוריות.



    הדרכים שיעזרו לנו לשנות את הרגלי האכילה שלנו


    פנו זמן לארוחות ותקדישו להן תשומת לב. אל תאכלו בהיסח הדעת. תנו לאוכל את הכבוד המגיע לו.

    תתנתקו ממסכים, אל תאכלו בעמידה, שבו ליד השולחן, תלעסו לאט ותתענגו מהטעמים. תתרכזו באכילה עצמה מה שיוביל לעיכול נכון ויעיל של המזון.

    זכרו שאם אוכלים לאט עולים מעט וכשאוכלים מהר עולים יותר.


    אכילה איטית מגבירה את המודעות למה שאוכלים ומגבירה את תחושת השובע. למי שמתקשה, הניחו את המזלג או הכף בצלחת בין נגיסה לנגיסה.


    תכללו בארוחה סיבים תזונתיים. הסיבים מגבירים את תחושת השובע ומפחיתים תחושת רעב.

    אל תאכלו ישר מהסיר ואל תעמידו את הסיר במרכז השולחן. שימו על צלחת את הכמות הרצויה.


    פעמים רבות רוצים להמשיך לאכול כי האוכל טעים או בגלל ההרגל לקנח במשהו מתוק. כדי להיפטר מההרגל כדאי לחכות לפחות 30 דקות בין סיום הארוחה לבין הקינוח או אכילת דבר נוסף. אם לאחר 30 דקות של המתנה עדיין תרצו לאכול, תעדיפו משהו בעל ערך תזונתי על פני נשנושים מתוקים או מלוחים.









    רות לבריאות,


    רות שפיר נטורופתית ויועצת לאורח חיים בריא https://www.facebook.com/108021762908850

    מגוון הרצאות בנושא "תזונה ובריאות מיטבית" – 054-7920361

    ליווי תזונתי, הרזיה ושינוי הרגלי אכילה, גם למנותחי קיצור קיבה.

    סדנאות בישול בריא למבוגרים, ילדים ונוער. 


    תזונה ואורח חיים בריא -  https://www.facebook.com/groups/543061595889810הכנס טקסט כאן

תגובות

ציון איכות

  (44 מדרגים)
10
מחיר: 10
שירות: 10
זמינות: 10
אמינות: 10

נקודות פעילות

959
ב 4 החודשים האחרונים
(10,504 סה"כ נקודות)
סגן קבוצה
האלמנט החם-אישי
1,097
צפיות בפרופיל

פרטי התקשרות

  פתח תקווה
Facebook